Aangifte van een verhuis naar het buitenland

Wat

Als je naar het buitenland verhuist, moet je dit melden aan jouw gemeente.
Raadpleeg zeker ook de website www.viw.be van de stichting 'Vlamingen in de Wereld'. Zij begeleiden vertrekkende landgenoten bij hun verhuisplannen.

Voorwaarden

Je verhuist effectief naar het buitenland

Procedure

Belgen

Als je naar het buitenland verhuist, moet je dit melden bij de dienst Bevolking van je gemeente. Je doet dit ten laatste de dag voor je vertrek naar het buitenland.

De aangifte kan gebeuren door een meerderjarige of door de referentiepersoon (gezinshoofd) van het gezin.
Als de adreswijziging voor het hele gezin geldt, volstaat het dat één van de meerderjarige leden van het gezin de aangifte doet.
Als een minderjarige naar het buitenland verhuist, moet iemand die het ouderlijke gezag uitoefent hem bij de aangifte bijstaan.

Na de aangifte ontvang je een document waarmee je je op het gemeentehuis, de ambassade of het consulaat van de nieuwe woonplaats moet aanbieden.

Als je nog documenten of identiteitsbewijzen nodig hebt die moeten afgedrukt of aangemaakt worden, moet je deze eerst aanvragen, vóór je je uitschrijft.

Voor meer info zie de website van Vlamingen in de wereld: www.viw.be

Niet-Belgen

Verhuis je als niet-Belg met een A,B,E, E+, F of F+ -kaart naar het buitenland, dan kom je eveneens langs bij de dienst Bevolking om je uit te schrijven. Je doet dit ten laatste de dag voor je vertrek naar het buitenland. Hiervoor breng je je verblijfskaart en je nieuw adres in het buitenland mee.

Je ontvangt onmiddellijk een bewijs van uitschrijving waarmee je je op het gemeentehuis, de ambassade of het consulaat van de nieuwe woonplaats in het buitenland moet aanbieden.

 

Wat meebrengen

Belgen

  • adres in het buitenland
  • identiteitskaart van elk lid van het gezin boven de 12 jaar
  • bijbehorende puk- en pincode.

Niet-Belgen

  • adres in het buitenland
  • verblijfskaart(en)

Bedrag

Gratis

Uitzonderingen

Verhuis naar het buitenland als niet-Belg

Verhuis je als niet-Belg met een A,B,E of F-kaart naar het buitenland, dan kom je langs bij de vreemdelingendienst. Vermeld in de opmerking dat het om een verhuis naar het buitenland gaat.

Ben je al in het buitenland?

Als je al in het buitenland verblijft en je wenst daar te blijven (je schrijft je officieel uit in België), dan kan je je ook uitschrijven in Riemst door een e-mail te sturen naar bevolking@riemst.be.

Je vermeldt:

  • je naam, geboortedatum, rijksregisternummer
  • je vorig adres
  • je huidig adres in het buitenland
  • e-mailadres

Wij bezorgen je het document waarmee je je op het gemeentehuis, de ambassade of het consulaat van de nieuwe woonplaats in het buitenland moet aanbieden per e-mail.